Planerar ni bröllop?

Gratulerar!

Den  kyrkliga vigseln är en gudstjänst där en kvinna och en man tar varandra till äkta makar och tillsammans med gästerna ber om Guds välsignelse över livet tillsammans.

Att ställa till med bröllop medför ofta mycket planerande, helt beroende på hur och var ni tänker er festen.

Ta gärna kontakt med oss i ett tidigt skede så kan vi tillsammans planera för vigselakten.

Kontaktuppgifter till kanslierna finns nertill. Kontakta oss för att boka kyrkan och diskutera andra praktiska detaljer.

Hindersprövningen är viktig att sköta i tid. Den måste vara klar senast en vecka före vigseln men är i kraft endast fyra månader. Sök hindersprövningen i god tid. Ni hittar information om hindersprövning via nätet här intill. Ni skall där identifiera er med era bankkoder.

Ni kan också göra hindersprövningen på något av pastorskanslierna, kontaktuppgifter nertill, eller hos Kustens och Ålands centralregister. Där hittar ni mera information om hindersprövningen

Kontaktuppgifter

Ämbetsbetyg och släktutredningar fr.o.m. 1.1.2020

Församlingskanslierna öppna

Kronoby:

Tisdag och onsdag kl 9.00-12.00, torsdag kl 15.00-17.00.

Tel nr 040 868 6901

Kyrkvägen 30, 68500 Kronoby

Terjärv:

Måndag-onsdag 10.00-12.00

Tel.nr. 040 868 6900

Hästbackavägen 1, 68700 Terjärv

Nedervetil:

Tisdag 13.00-15.00.

Tel.nr 040 868 6901

Kyrkbackavägen 15, 68410 Nedervetil

Ekonomiekontoret

Öppet kontorstid

Tel.nr 0408686911

Hästbackavägen 1, 68700 Terjärv

Respons

Din respons är viktig för oss. Vi utvecklar vår webbplats och vår verksamhet med hjälp av den. Skriv ut din kontaktinformation om du önskar få svar.

Hindersprövning görs för att säkerställa att äktenskapet är juridiskt möjligt och att paret kan gifta sig.

Läs om hur hindersprövning går till

Före vigseln brukar det höra till att ni träffar prästen som ska viga er. Under vigselsamtalet blir ni bekanta med prästen, går igenom det praktiska kring vigseln, talar om äktenskap och kärlek. Ni får tillsammans planera programmet för vigseln så att det känns rätt för er. Ni kan berätta om er själva och er relation och era tankar om framtiden – prästen vill gärna lära känna er och utforma ett vigseltal som känns personligt för just er.

Läs om vigselsamtal

Lite nervöst både i huvudrollerna och som gäst. Hur var det nu igen man skulle göra?

Lä som hur vigseln går till

Kanske du ännu funderar över något. Kolla då här.

Läs vanliga frågor om bröllop