Inskrivning till skriftskolan hösten 2023

17.9 2023 kl 10.00 Kronoby kyrka och föramlingshem.

1.10 2023 kl 10.00 Terjärv kyrka och församlingshem.

1.10 2023 kl 13.00 Nedervetil kyrka och församlingshem

I Terjärv och Nedervetil hålls sommarskriftskola, dvs lägret hålls på sommaren. Lektionerna och övriga skriftskoldagar hålls under hela året. Konfirmation 16.6. Nertill finns en lista över viktiga datum. Därtill behöver du också delta i en julgudstjänst, 24.12 eller 25.12 samt påskdagens gudstjänst 31.3.

I Kronoby hålls vinterskriftskola med läger på sportlovet. Här hålls också lektioner och andra dagar under hela året. Nertill finns en lista över viktiga datum. Därtill behöver du också delta i en julgudstjänst, 24.12 - 6.1 samt i valfri gudstjänst under påsken.

Inskrivningen sker i den egna kyrkan, alltså på det område där du bor. Om du av någon orsak vill byta grupp bör du ta kontakt med kyrkoherden Niklas Wallis.

Skriftskoltiden är en tid då man får fördjupa sig i den tro man blivit döpt till. Vi i arbetslaget för skriftskolan vill kunna erbjuda en tid för tillväxt och att lära känna sig själv, en tid för att fördjupa sin tro, men också en tid för att ha roligt på läger och gemensamma kvällar.

Vi ses i skriftskolan!

Niklas Wallis, kyrkoherde

bild på folk i kyrkdörr

Övrigt

• Vinterskriftskolan (Kronoby) Du deltar i en valfri jul- och valfri påskgudstjänst. Dessa finns listade här intill.
    • Jul: Från julafton till trettondagen.
    • Påsk: Alla stilla veckans andakter fram till annandag påsk.
    • Vi påminner om att det firas gudstjänst på dessa dagar över hela världen, man kan alltså fira gudstjänst på plats om man t.ex. vill resa norrut under påsken.
  • Sommarskrifskolan (Nedervetil & Terjärv)
    • Påsk: Du deltar i påskdagens gudstjänst
  • Under skriftskolan deltar alla i en gudstjänstförberedelse med vaktmästaren.
  • Valbara musik-, diakoni- och ungdomstillfällen.
  • I övrigt väljer ni själva när ni går i kyrkan.

Föräldrarna samlas åtminstone två gånger under skriftskolan: först vid inledningsgudstjänsten på hösten och senare i samband med en skriftskolkväll inför lägret.

Skriftskolavgiften för år 2022-2023 är 150 €. Dit hör kost och logi för läger och all annan verksamhet som faller inom ramen för skriftskolan. Kontakta kyrkoherden eller diakonen ifall det känns som att summan är för stor för er.

Utantilläsning

Här finns inbandade versioner av allt man ska lära sig utantill under konfirmandtiden.